Kurz práce s informacemi

UBK/K0003

vyučován v zimním semestru | časová náročnost je 2 hodiny cvičení týdně | lze za něj získat 4 kredity

předmět není podmíněn absolvováním jiného předmětu

cvičení vede Mgr. Jan Matula Ph.D.

náročnost: rating_star_narocnostrating_star_narocnostrating_star_narocnost | užitečnost: rating_star_uzitecnostrating_star_uzitecnostrating_star_uzitecnost | zábavnost: rating_star_zabavnostrating_star_zabavnostrating_star_zabavnost

Průběh v jednotlivých letech

Kurz probíhá formou e-learningu a věnuje se různým formám práce s informacemi - jak vyhledávání na Internetu, tak i čtenářské a informační gramotnosti, organizaci práce a volného času, tvorbě a hodnocení odborného textu.

Pro absolvování je potřeba jednak vykázat nějakou aktivitu (vzhledem k nejasnostem, co se pod tímto pojmem skrývá, asi nejproblematičtější oblast, na druhou stranu, bez větších komplikací jsem získal 100%), vypracovat 5 průběžných projektů, projít osmi testy a v zápočtovém týdnu také závěrečným testem (k tomu jedinému je potřeba fyzické přítomnosti v počítačové učebně).

Přínos předmětu

Pro studenty většiny oborů to znamená příležitost, jak se alespoň trochu orientovat v práci s informačními zdroji, pro informatiky předmět kromě relativně snadno získaných kreditů valný význam nemá.

Materiály

základní

o kategorii

ikonka zipskripta23.ledna 2016, 15:42skripta ke stažení4.95 MB

Projekty

o kategorii

ikonka pdf1. průběžný úkol
rok: 2015-20161. průběžný úkol - náhled
vyučující: Mgr. Jan Matula Ph.D.
popis:
Definování problému
Nabízená témata:
  • Zdravý životní styl
  • Ochrana soukromí
S vybraným tématem dále pracujte:
  • Uveďte téma otázkou (nejméně 3 otázky) – můžete si pomoci metodou 5W a 1H nebo brainstormingem; následně si vyberte otázku, s kterou budete pracovat dále
  • Identifikujte klíčové pojmy v otázce (minimálně 2 klíčové pojmy)
  • Vypište synonyma u všech vašich klíčových pojmů z otázky
  • Vypište související pojmy u všech klíčových pojmů
  • Zužte (specifikujte) téma
  • Rozšiřte (zobecněte) téma
odkaz ke stažení:1. průběžný úkol ke stažení
aktualizováno: 18.ledna 2016, 23:24
ikonka pdf2. průběžný úkol
rok: 2015-20162. průběžný úkol - náhled
vyučující: Mgr. Jan Matula Ph.D.
popis:

Abyste mohli splnit úkol, který jsme pro vás v tomto modulu připravili, přečtěte si bedlivě následující text.

„Je to už víc než deset let. Ten den byla docela zima, vzpomínám si, že jsem sledoval námrazu na okně, která vytvářela roztodivné tvary, podobající se květům, co měla babička namalované na porcelánových hrnkách schovaných v kredenci. Někdy si říkám, že ten mozek funguje fakt zvláštně. Co se v něm musí odehrát, že se mi tak živě ve snu vybaví moment, o kterým sem si myslel, že se už dávno vytratil? Asi proto, že sme včera v parku slyšeli zpívat toho ptáka. Tenkrát sem totiž taky slyšel zpěv ptáka, asi to byl vrabec, ale přišlo mi to hrozně divný. Zpěv ptáka? V lednu? Chtěl sem to pak najít na webu, ale Google ještě nikdo neznal, a tak sem to marně zkoušel na Seznamu. Lidi mi říkaj, že si vzpomínám na neuvěřitelný detaily, že to je prej unikát. Nevim, možná na tom něco je, přesně se mi totiž vybavuje jméno firmy, na kterou tehdy odkazoval hlavní reklamní banner.“

Vaším úkolem je:
  • Zjistit, jaká byla průměrná denní teplota dne 10. ledna 1997 v Praze. (K odpovědi připojte i odkaz na zdroj.)
  • Zjistit, na kterou firmu odkazoval hlavní reklamní banner, umístěný ve vrchní části stránek www.seznam.cz dne 10. ledna 1997 přesně v 05:59:17 hod, případně postačí čas mezi 5 a 6 hodinou ranní. (K odpovědi připojte i odkaz na zdroj)
  • Najít na webu odkaz na zpěv vrabce. Stačí, když do řešení úkolu vložíte odkaz na zdroj, není třeba nahrávat vámi nalezený zvukový soubor.
odkaz ke stažení:2. průběžný úkol ke stažení
aktualizováno: 18.ledna 2016, 23:34
ikonka pdf3. průběžný úkol
rok: 2015-20163. průběžný úkol - náhled
vyučující: Mgr. Jan Matula Ph.D.
popis:
Vytvořte myšlenkovou mapu na téma vašeho oboru. Napište název vašeho oboru a zvolte si jej jako vaše téma myšlenkové mapy Zakreslete do mapy všechny důležité informace o vašem oboru. Postupujte od obecného ke konkrétnímu. Na hlavní větve umístěte pojmy jako např. oblast vědy, výzkumu, osobností, literatury, pracovišť, akcí, na vedlejší větvích tyto pojmy rozveďte do větších podrobností. Výsledná mapa by měla představovat v základech váš obor tak, aby z ní laik pochopil strukturu oboru a jeho oblasti, kterými se zabývá.

Podmínky:
  • Mapa musí mít min. 3 hlavní větve, z nichž každá bude mít min. 2 podvětve první úrovně a z nich pak každá ještě také min 2 podvětve druhé úrovně. Můžete však mít i více větví (doporučujeme). Podívejte se na vzor minimálního rozsahu mapy.
  • Použijte barvy.
  • Zakreslete nebo do mapy vložte min. 3 obrázky či symboly.
odkaz ke stažení:3. průběžný úkol ke stažení
aktualizováno: 18.ledna 2016, 23:30
ikonka pdf4. průběžný úkol
rok: 2015-20164. průběžný úkol - náhled
vyučující: Mgr. Jan Matula Ph.D.
popis:
Interpretace textu
Vyberte si jeden ze dvou nabízených článků:
  • Je nutné studovat možná rizika nanomateriálů pro lidské zdraví?
  • Geocaching - turistika, hra a dobrodružství s GPS
Zpracujte metodou Pyramida klíčové myšlenky textu.
odkaz ke stažení:4. průběžný úkol ke stažení
aktualizováno: 18.ledna 2016, 23:27
ikonka pdf5. průběžný úkol
rok: 2015-20165. průběžný úkol - náhled
vyučující: Mgr. Jan Matula Ph.D.
popis:
  1. Vyberte si jeden z pěti populárně-naučných článků:
    • Historie morových epidemií
    • EU chce vědět, kolik je vám let
    • Rozdíly mezi mužem a ženou
    • Firmy v éře sociálních médií
    • DNA databáze: ohrožení nejintimnějšího soukromí
  2. Článek si přečtěte.
  3. Určete a vypište čtyři až pět klíčových slov, která ho charakterizují (vzpomeňte si na modul 2, ve kterém jste se naučili klíčová slova tvořit).
  4. Vypracujte k vybranému článku anotaci o délce 150-250 slov. Pokud jste si přečetli studijní materiál, určitě víte, jak má anotace vypadat, a dodržte proto její charakteristiku.
odkaz ke stažení:5. průběžný úkol ke stažení
aktualizováno: 18.ledna 2016, 23:38